Followers

Wednesday 1 May 2013

cerpen: kami serasi bersama

               "Zairiel, you boleh duduk dulu," ujar pengarah Lim sementara menunggu kru-kru pengambaran bersedia. Zairiel hanya mengangguk dan duduk di tempat yang disediakan.beberapa minit kemudian, dia didatangi oleh dua orang gadis, yang seorang dia kenal kerana gadis itu perkerja di syarikat egensinya.
               "Zairiel, this is your new P.A, Nik Nathasya " ujar gadis itu. Zairiel memandang Gadis yang bertudung merah itu dari atas ke bawah. Mereka ni biar betul carikan aku P.A yang macam ni tak boleh dibawak berhibur langsung. Zairiel mengeluh lalu mengangguk.
               "Thasya,  today you do not need to do anything like Mrs. Jane instructions. You will be working entirely from tomorrow. I will email it to you all Zairiel schedule. You just have to follow Zairiel for today. I hope you can adapt to Zairiel attitude. Zairiel, Mrs. Jane advised that you do not bully Thasya. Remember that both of you?!" pesan gadis itu sebelum berlalu.
               "Zairiel, bersedia!" jerit pengarah Lim dari jauh. Zairiel terus bangun dan meletakkan skrip yang dibaca tadi diatas meja. Thasya hanya menekur tanah, tidak berani memandang kearah wajah Zairiel.Zairiel terus berlalu tanpa sebarang kata. Thasya terpinga-pinga.
               "ini ke sikap seorang artis? harap muka je iras idola terkenal Korea, Kim JaeJoong, tapi perangai, hampeh! Ai Thasya, kau ni macam pernah berkerja dengan si JaeJoong tu cara kau bercakap. sudahlah, yang penting mamat bernama Lee Zairiel a.k.a L.Z tu sombong" dan bermacam-macam lagi perangai Zairiel yang tidak disenangi oleh Thasya sehinggakan Zairiel kembali ke situ pun dia tidak sedar.
               "kenapa awak berdiri dari tadi? tak penat ker? duduklah" tegur Zairiel tanpa memandang wajah Thasya. Thasya mengambil tempat duduk di sisi Zairiel.
               "kenapa pilih kerja dalam bidang industri ni?" soal Zairiel membuatkan Thasya tersentak. Bukan dia yang pilih jalan ni, tapi dia terpaksa. Terpaksa demi menyara persekolahan adiknya yang OKU. Perbelanjaannya yang diperlukan bukan sedikit. Thaysa tertunduk. Zairiel yang sedar akan perubahan wajah Thasya menjadi kalut.
               "eh, tak apa kalau awak taknak jawab. Saya tak paksa pun" balas Zairiel. Karang dia menangis aku pulak yang susah, fikir Zairiel. Mereka masih meneruskan pengembaran sehingga masuk waktu maghrib. Thasya meminta diri untuk ke surau setelah Zairiel kembali untuk memberi laluan kepada azan. Zairiel hanya mengangguk.
               "hish mana budak Thasya ni? taknak balik ker? aku dah la tak ada nombor telefon dia" Zairiel tercari-cari Thasya selepas habis mengambaran. Dia sedar yang Thasya tidak kembali kesitu sejak Thasya meminta izin untuk ke Surau. Zairiel melihat telefon pintarnya dan mencuba untuk membukanya namun gagal. Beteri habis !!
               "Hello! mama, Thasya ada call mama tak?" soal Zairiel. Puan Jane tersenyum dihujung talian. Tidak pernah dia mendengar suara cemas anak tunggalnya itu, lebih-lebih lagi berkaitan dengan gadis.
               "apa yang kalut sangat ni? Thasya, mama dah hantar balik. jangan risaulah, mama yang datang ambik dia tadi. dia nak bagitahu Zairiel, tapi mama kata tak perlu dan mama sendiri akan maklumkan pada Zairiel. sudah banyak kali mama cuba hubungi Zairiel tapi tak dapat, jadi mama biarkan sajalah" balas Puan Jane. Zairiel menarik nafas kelegaan. 
               "okeylah kalau macam tu, Zairiel nak balik dah ni, esok mama suruh Thasya datang rumah saja, Zairiel malas nak masuk pejabat esok" balas Zairiel mebelum manamatkan panggilan. Zairile terus memulangkan telefon yang dipinjam dari salah seorang kru di situ. Zairiel pulang kerumah.
>*>*>*>*>
                "assalamualaikum! assalamualaikum!" setelah beberapa kali memberi salam dan menekan loceng, barulah pintu pagar rumah agam itu terbuka. Thasya melangkah masuk dengan perasaan berdebar-debar. Kelihatan Puan Jane yang berada di muka pintu menyambut kehadirannya. setelah bersalaman dengan Puan Jane, Thasya dijemput masuk kedalam untuk bersarapan bersama-sama dengan Puan Jane.
               Thasya pelik, kerana Zairil tidak ada di ruang makan. Buat apa dia suruh aku keisni kalau dia tak ada. Lebih baik aku duduk dekat pejabat ada juga faedahnya dari aku duduk sini. Fikir Thasya.
               "saya nak pergi pejabat dah ni, nanti dalam jam 9, Thasya kejutkan Zairiel di bilik dia. Zairil memang tak ambik sarapan pagi" pesan Puan Jane sebelum berlalu meninggalkan Thasya dia ruang tamu. Thasya melihat jam tangannya menunjukkan baru jam 7:45 pagi. Baru 15 minit Thasya sudah merasa bosan.
Cik Thasya nak apa-apa ker?" soal pempantu rumah itu. Thasya tersenyum.
               saya mengganggu  ker? saya rasa bosan duduk di depan tu sorang-sorang. Ada apa-apa yang saya boleh pantu?" soal Thasya. Thaysa mambantu apa yang dibenarkan saja. Thasya melihat jam tangannya, lagi 5 minit jam bakal menunjukkan pukul 9 pagi. Thasya meminta diri selepas bertanyan dimana bilik Zairiel.
               sewaktu Thasya melangkah masuk kedalam bilik Zairiel, Zairiel tiada diatas katil. Thasya memberanikan diri untuk melangkah kearah katil Zairil yang berselerak. Thasya dengan rela hati mambantu Zairiel mengemas katil itu. Zairiel yang baru keluar dari bilik mandi hganyan memandang dari arah belakang Thasya.
               "Rajin awak bantu saya" tegur Zairiel membuatkan Thasya melompat keatas katil. Meletus tawa Zairiel melihat gelagat sepontan Thasya. Thasya menutup mata apabila sedar Zairiel hanya bertuala menutup separuh dari anggotanya badannya.Zairiel yang sedar segera menyarungkan kemeja berwarna kelabu dan masuk kedalam bilik air untuk memakai seluar. huh, bahaya betul.
>*>*>*>*>
                "err, Encik Zairiel, Kita ni nak kemana?" soal Thasya. setahunya, hari ini Zairiel tidak punya apa-apa program. Jadi mengapa Zairiel mahu keluar.
               "awak ikut saja lah" ucap Zairiel lalu menarik tangan Thasya supaya mengikutinya. Thasya cuba menarik tangannya semua namun gagal. Akhirnya Thasya memukul tangan Zairiel menggunakan majalah yang dipegangnya. Zairiel mengaduh kesakitan namun dia sedar akan kesilapannya. Jika dulu PAnya suka bila disentuh tapi kini dia sedar PAnya sudah bertukar.
               "maaf! Tu kita dah sampai" ucap Zairiel menunjuk kearah sesuatu. Thasya turuk melangkah setapak kearah Zairiel dan memandang kearah yang ditunjukkan oleh Zairiel. Thasya tersenyum.
               "subhanallah, cantik sungguh ciptaan Allah" lancar saja pujian terhadap hama pencipta keluar dari bibir Thasya mambuatkan Zairiel terkedu. tidak pernah orang lain menyebut tentang Allah dihadapannya selama ini. Lee Zairiel adalah nama cina, Zairiel memang sengaja tidak menggunakan nama cinanya dan sememangnya Zairiel berketurunan cina. tapi sejak semalam, Zairiel asyik terfikir tentang agama yang dianuti oleh Thasya.Zairiel membawa Thasya bersiar-siar sehingga lewat petang.
Thasya, Islam itu menyeronakkan ke?" soal Zairiel. Thasya memandang kearah Zairiel. 
kenapa Encik Zairil bertanya?" soal Thsya.
               "tak perlu berencik dengan saya, Thasya. Awak boleh panggil saya Zairiel atau apa saja yang buat awak dan saya selesa. Saya nak tahu saja" balas Zairiel.
               "Islam bukan sesuatu yang boleh dibuat main, Islam itu suci bagi umat Islam. Islam itu indah" balas Thasya. Zairiel terus senyap sambil memikirkan apa yang diakatakan oleh Thasya. Selepas menghantar Thasya pulang, Zariel terus pulang ke rumah.
>*>*>*>*>

tajuk mungkin akan ditukar....

No comments:

Post a Comment